Osteopatia wisceralna

Osteopatia wisceralna (osteopatia trzewna/ osteopatia narządów wewnętrznych) stanowi jeden z trzech głównych kierunków osteopatii, obok osteopatii parietalnej/ strukturalnej (narząd ruchu- m.in. kości, stawy, mięśnie), oraz osteopatii czaszkowo- krzyżowej.
Osteopatia wisceralna to postępowanie lecznicze, którego celem jest przywrócenie prawidłowego napięcia, elastyczności i ruchomości narządów wewnętrznych.
Praca poprzez system narządów wewnętrznych który posiada swoje liczne anatomiczne i funkcjonalne połączenia z innymi strukturami znajdującymi się w ciele człowieka pozwala na skuteczne usuwanie blokad prowadzących, lub podtrzymujących stan patologiczny czyli chorobę.
Głównym i autorem osteopatii wisceralnej jest J.P. Barral, który dostrzegł specyficzne zależności pomiędzy narządami. Prowadził terapię traktując połączenia narządowe jako „miękkie stawy” , które umożliwiają wzajemny ruch narządów w trójwymiarowych przestrzeniach np. klatki piersiowej lub jamy brzusznej Układ powięzi które podtrzymują i łączą przez krezki, więzadła, otrzewną może przyczyniać się do ograniczenia ruchomości poszczególnych narządów, podobnie do obkurczonych torebek stawowych i więzadeł w obrębie stawów. Zmiany występujące w systemie trzewnym mogą powodować ograniczenia i problemy w obrębie narządu ruchu np. przewlekłe bóle pleców, karku oraz wiele innych.

Na przykład przewlekłe problemy z kręgosłupem szyjnym mogą być powiązane :ze wzmożonym napięciem w obrębie opłucnej która poprzez system więzadeł połączona jest kręgami szyjnymi oraz górnymi żebrami.z dysfunkcją wątroby poprzez swoje więzadło wątrobowo- przeponowe, może przyczyniać się do zmniejszenia ruchomości przepony i zaburzeń oddechowych, co w konsekwencji może prowadzić do większego angażowania pomocniczych mięśni oddechowych m. in. mięśni pochyłych, mięśnia czworobocznego które silnie oddziałują na kręgi szyjne do których się przyczepiają.
Cel osteopatii wisceralnej

Celem osteopatii wisceralnej jest wyrównywanie napięć powięziowych oraz przywracanie prawidłowej ruchomości poszczególnych narządów. Praca poprzez system wisceralny, czyli narządów wewnętrznych jest dziś integralną częścią terapii osteopatycznej. Osteopata uwzględnia w pracy logiczne połączenia pomiędzy wszystkimi systemami znajdującymi się w ciele człowieka (łączność wszystkich struktur, systemów organizmu) i w zależności do potrzeb pacjenta usuwa blokady wykorzystując wszystkie „narzędzia” osteopatii: osteopatię narządu ruchu, osteopatię narządów wewnętrznych, osteopatię czaszkowo-krzyżową.
Barral jest autorem koncepcji „układu nerwowego jamy brzusznej” , według której przewód pokarmowy jest zaopatrywany przez ponad 100 milionów komórek nerwowych- neuronów. Rodzaje tych neuronów, związane z nimi receptory oraz wydzielane przez nie substancje są takie same jak te które występują w mózgu. Badania dowodzą że prawie 90% serotoniny czyli neuroprzekaźnika związanego m. in. z zachowaniem emocjonalnym jest produkowana i magazynowana w jamie brzusznej.
Jednym z najczęstszych tzw. funkcjonalnych zaburzeń przewodu pokarmowego jest zespół nadwrażliwego jelita. W przebiegu tego schorzenia występuje bezsprzeczny związek z emocjami a funkcją jelit.
Każdego dnia nasze ciało poddawane jest różnym napięciom spowodowanych urazami (w tym mikrourazami), niewłaściwymi nawykami, albo stresem. Osteopata traktując ludzkie ciało jako całość pozwala usuwać przyczyny dolegliwości, a nie tylko objawy. Stąd terapia nie przynosi tylko chwilowej ulgi, lecz pozwala w maksymalnie możliwym stopniu odzyskać wewnętrzną równowagę organizmu zapewniająca zdrowie. Osteopatia wisceralna pozwala na szersze spojrzenie na człowieka i jego problemy, postrzegając organizm nie jako pojedyncze organy, lecz zawsze jako integralny system połączeń anatomicznych i czynnościowych.
Połączenia narządów wewnętrznych i narządu ruchu

Trzewia/narządy wewnętrzne są podwieszone za pomocą systemu łącznotkankowych błon (tworzących rodzaj sieci) do struktur kostnych takich jak kręgosłup, żebra, kości miednicy itp. Stąd istnieje możliwość rzutowania problemów pochodzących z narządów wewnętrznych na inne np. narząd ruchu, oraz z narządu ruchu na trzewia. Poza tym istnieje inny mechanizm projekcji bólu pochodzącego z narządów wewnętrznych określany jako tzw. trzewny ból rzutowany, który za pośrednictwem układu nerwowego autonomicznego (jego część współczulną) może być odczuwany w rejonach zupełnie innych niż organ będący w stanie dysfunkcji lub patologii. Połączenia występujące pomiędzy narządami wewnętrznymi a układem mięśniowo- szkieletowym są jednym z głównych czynników gwarantujących właściwą czynność układu trzewnego. Poprzez występujące w całym organizmie połączenia łącznotkankowe, wszystkie jamy ciała oddziałują na siebie, a także na występujące w nich narządy wewnętrzne.

Zależności te potwierdzają takie zjawiska jak:
 biotensegracja czyli ogólny rozkład, współzależność i równoważenie wzajemnych naprężeń mechanicznych w ciele
 mechanotransdukcji czyli wpływ sił mechanicznych na zachowania i aktywność komórkową.
Powyższe zjawiska tłumaczą występujące zależności pomiędzy narządami wewnętrznymi, jamami ciała, układem mięśniowo- powięziowo- stawowym, oraz układem nerwowym.
Takie spojrzenie staje się uzasadnionym klinicznie sposobem patrzenia na ciało człowieka, jego zdrowie i dysfunkcje.
Osteopata wykorzystując dłoń jako narzędzie diagnostyczne i terapeutyczne, przywraca odpowiednią ruchomość oraz napięcie co pozwala odzyskać harmonię i zdolność do samoregulacji organizmu. Osteopatia postrzega organizm jako mechanizm zdolny do samo- naprawy, samo- regulacji i koncentruje się nie na patogenezie (czyli powstawaniu choroby), lecz salutogenezie (czyli powstawaniu zdrowia).
Co można leczyć za pomocą osteopatii wisceralnej?

przewlekłe i ostre bóle głowy i kręgosłupaspecyficzne problemy przewodu pokarmowego np. zespół jelita drażliwego, nerwice żołądka itp.zespoły bólu rzutowanegozespoły pseudokorzeniowe np. „nietypowe rwy kulszowe”trudne i niespecyficzne bóle kręgosłupaniektóre bóle stawów obwodowych np. bioder i kolanzespoły cieśni i urazy kompresyjne nerwówstany po urazach komunikacyjnychnietrzymanie moczu i stolcazaparciaproblemy obrzękowe i wysiękowewspomaganie leczenia chorób układu oddechowego np. astmy